Vorig jaar was ik voor het eerst in Lissabon, met het 90-jarig bestaan van mijn werk. Met 55 collega’s op stap en van A tot Z georganiseerd. Een trip waarbij je geleefd wordt, maar ook een indruk krijgt van de stad. Na de trip bleef de stad in mijn hoofd zitten.
De stad was anders dan andere steden die ik ooit heb gezien dus ik wilde terug. De stad ontdekken, beleven en proeven, zonder uitgestippeld plan of tijdschema. Het enige schema dat ik had was een reservering bij het Jerónimios klooster, maar daarover later meer.
Dit keer ga ik op stap met mijn moeder en zusje, meestal reis ik alleen.
De heenreis en de wijk waar we verblijven…
Vanaf Schiphol vlogen we op woensdag aan het einde van de middag naar Lissabon. Op deze manier zouden we in de ochtend gelijk al in de stad zijn en konden we in de avond nog wat in de stad eten, tenminste dat was het plan.
We werden opgehaald door een taxi, de wachttijd van de taxi was een uur na landing. Toen we na 55 minuten de ruimbagage hadden zijn we snel naar de ontmoetingsplek gegaan. De rit naar de stad ging soepel en bij ons appartement heeft hij nog geholpen. Er was geen receptie en we hadden geen code van het sleutelkastje. Hij ontdekte dat je via de website van het appartement een whatsapp kon sturen naar de verhuurder. De schok bij ons was groot toen de verhuurder meldde dat het appartement geannuleerd was, hij had geen reactie gekregen op zijn laatste e-mail. Na wat heen en weer praten kregen we de code. De e-mail nooit ontvangen en zelfs als het echt geannuleerd was, dan was het voor ons een pakketreis, geen zorgen dus. De taxichauffeur wilde voor zijn hulp geen fooi van ons aannemen.
De wijk waar we verblijven, Alfama, is de oudste wijk van Lissabon, de enige wijk die de aardbeving van 1755 heeft overleefd. Van oudsher is dit een visserswijk maar daar is niks van terug te vinden. In de wijk zijn enorm veel restaurantjes en leuke straatjes te vinden. Heerlijk om doorheen te dwalen op zoek naar een leuke plek om te eten. Vanavond hadden wij hier geen tijd meer voor, 21:00 Portugese tijd is 22:00 Nederlandse tijd. We hadden inmiddels behoorlijke trek en zin in een wijntje, we zijn bij het dichtstbijzijnde restaurant naar binnen gegaan. De komende dagen zien we vast meer van de wijk.
Ons appartement is erg leuk en in een oud gebouw, gelukkig niet al te ver omhoog door de steile straat. 2 slaapkamers, woonkamer, eetkamer, keuken, badkamer en een prachtig uitzicht over de Taag. We zien de lucht kleuren met de zonsopkomst.
Tips voor de reis:
- Als bagage is een grote koffer van 25 kg en 3x een underseater goedkoper dan 3x een cabincase met 3x een underseater.
- Als je een taxi reserveert, neem de aanvang van het ophaaltijdstip later dan de landing van het toestel. Een half uurtje moet genoeg zijn, vertraging kan je immers niet plannen.
Het openbaar vervoer in Lissabon
Het openbaar vervoer in Lissabon is goed geregeld. Van tevoren had ik wel wat moeite om te ontdekken wat er nu mogelijk was, heel wat keren op google zitten zoeken.
Besloten om ter plekke losse kaartjes of een dagkaart (24 uur geldig) te kopen. De dagkaarten kan je kopen op het vliegveld of in de metrostations. Losse kaartjes kan je in de bus en trams bij de bestuurder kopen.
Welk kaartje je ook kiest, het is geldig in de welbekende gele trammetjes, die hebben we 1x genomen om aan het eind van de middag terug te gaan naar het appartement 4 haltes de heuvel op. Voor mij is dit te druk, net haringen in een ton, maar leuk om gedaan te hebben.
Tips voor het openbaar vervoer:
- Koop de dagkaarten per stuk. Wil je er drie tegelijk kopen dan wordt de prijs niet 3x zoveel, maar 9x zoveel. We hebben heel wat automaten geprobeerd voor we hulp kregen van locals, ze vertelden dat zij ze ook per stuk kochten om deze reden.
- Je kan de kaart van tevoren kopen, de geldigheidsduur van 24 uur gaat in bij het eerste gebruik.
- Ik hoorde van andere toeristen dat tram 28 in de ochtend rustiger is.
- Er is geen app om het OV te plannen, de locals gebruiken google maps. Ik zou van tevoren misschien oefenen in Nederland, want het gebeurde regelmatig dat google maps dacht dat we in een andere bus zaten.
Wat is er te zien in Lissabon?
In Lissabon is heel veel te zien en te doen, veel musea, monumenten, door wijken slenteren en parken bekijken. Niet alles ligt vlak bij elkaar in de buurt, dat is wel iets om rekening mee te houden.
Als je meer tijd hebt of ook iets van de omgeving wil zien dan kan je de Taag oversteken met de ferry of een dagtrip naar Sintra of Cascais, de laatste zijn met de trein bereikbaar. Wij hebben alleen de stad zelf bekeken, de omgeving komt een andere keer wel.
In Nederland had ik wel wat ideeën opgedaan van dingen die ik wilde zien. Er is online al veel informatie te vinden op verschillende websites. Ter plekke zouden we ons gewoon laten leiden door spontane ingevingen. Alleen op vrijdagmorgen hadden we een reservering voor het Jerónimos klooster. Wel is het belangrijk om te weten dat veel bezienswaardigheden op maandag gesloten zijn.
Voor mij waren dit wel de hoogtepunten van mijn bezoek aan Lissabon:
- Mosteiro dos Jerónimos
UNESCO-Werelderfgoed dat denk ik bij iedere toerist die Lissabon bezoekt op het lijstje staat. Gratis te bezoeken met de Lisboa Card, maar dan moet je wel in de rij gaan staan wachten tot je naar binnen mag. Ik heb van tevoren kaartjes gekocht met een tijdslot.
Het klooster is echt prachtig, waar de meeste kloosters heel sober zijn is deze echt overdadig gedecoreerd. Ik vind het wel een must-see. Ondanks de hoeveelheid mensen is het gelukt om foto’s te maken zonder mensen erop, een kleine tic van mij.
- Palácio Nacional da Ajuda
Ik heb nooit geweten dat Portugal ooit een koninkrijk was of ik heb gewoon niet zo goed opgelet op school. Een bezoek aan dit paleis leert mij dat de monarchie is afgeschaft in 1910. Het paleis is in originele staat gebleven met alle meubels. Prachtig om te zien en enorm groot ook. De eetzaal met ruimte voor 180 couverts wordt tot op de dag van vandaag gebruikt door de premier bij staatsbanketten.
Vlakbij is ook de koninklijke botanische tuin, een mooie tuin om doorheen te lopen en ook de oudste tuin van Portugal.
- Cemitério do Alto de São João
Op elke reis bezoek ik wel een begraafplaats, iets wat ik heb meegekregen vanuit mijn jeugd. Deze ligt wat verder buiten het stadscentrum, dus wij hebben het gedaan op de dag dat we een dagkaart voor het OV hadden.
Het is een hele grote begraafplaats met allemaal van die huisjes op de graven. Tenminste tot vandaag dacht ik dat ze op de graven stonden. We konden hier in sommige huisje gluren en de verrassing was groot dat de kisten op planken in het huisje staan.
- Convento do Carmo
Dit is een klooster dat tijdens de aardbeving in 1755 deels is ingestort. De muren en steunberen zijn intact gebleven maar het dak is weg. Ik vind dat altijd zo mooi om te zien. Helaas ook een bouwkraan in de buurt, dus die staat op de foto’s. Het blijft een stad. Er is ook een klein archeologisch museum.
Tips voor bezienswaardigheden:
- Lissabon is een grote stad, probeer niet van hot naar her te reizen maar concentreer je per dag op 1 wijk. Dat scheelt echt tijd.
- Koop toegangskaartjes op officiële websites. Bij het Mosteiro dos Jerónimos werden mensen geweigerd met ongeldige kaartjes.
Pastel de nata / Pastel de bacalhau
Elke dag een pastel de nata proberen met een kopje koffie erbij. Ze lijken allemaal op elkaar en toch zit er verschil in. Ook de pastel de Belém geprobeerd, hier is het uiteindelijk allemaal mee begonnen. Dit was mijn minst favoriete, het bladerdeeg leek voor mijn gevoel op te hard gebakken filodeeg. Het originele gebouw maakt weer heel veel goed. Probeer wel vroeg in de ochtend te gaan, anders sta je buiten in de rij te wachten tot er plek is.
In de middag kan je natuurlijk ook pastel de nata eten. Overal gaat het bakken een groot deel van de dag door, dus altijd vers. Leuker is het om voor de hartige variant te gaan met een glas wijn, sangria of een biertje. Pastel de bacalhau dus, dat is gemaakt van gezouten en gedroogde kabeljauw, aardappels, eieren en kruiden.
Ik zou niet kunnen zeggen welke van de 2 ik het lekkerste vind of waar de lekkerste te koop zijn. Blijven testen is de beste tip die ik heb.
Waar kan je lekker eten?
In de wijk waar ik verbleef, Alfama, zijn heel veel restaurantjes, voor ons was het dus het makkelijkst om aan het einde van de dag daar te gaan eten.
Beneden in de wijk Baixa zijn ook veel restaurants, vaak grotere restaurants. De prijzen liggen hier ook aanmerkelijk hoger dan bij ons in de wijk, in elk geval bij alle restaurants die ik heb bekeken. Het vlees, de vis en de schaal- en schelpdieren die in de gekoelde etalages lagen zagen er wel heerlijk uit.
Mijn tips voor restaurants in Alfama:
- Alpendre
Gelegen aan een drukke straat waar tram 28 door heen rijdt, vol met houten tafels en stoelen. Hoe chiquer het meubilair, hoe minder authentiek het restaurant is.
Het eten is heerlijk, ik kies voor een Portugees rijstgerecht met schaal- en schelpdieren. Niet te verwarren met de Spaanse paella of Italiaanse risotto, maar het heeft er zeker wat van weg. Het gerecht vult door de rijst behoorlijk, dus het delen van het toetje laat ik over aan mijn moeder en zusje. Ik neem een hapje om te proeven en besluit een recept te zoeken om het in Nederland zelf te maken.
- Discreto
Het ligt een beetje verstopt in een zijstraatje. Van binnen ziet het er gezellig en sfeervol uit. De kaart is niet heel groot, maar er is genoeg keus.
Wij zijn begonnen met brood, olijven en 1 voorgerecht om te delen. Daarna allemaal een hoofdgerecht en het dessert hebben we weer gedeeld. Dat delen is iets waar ze hier nergens moeilijk over doen. Later op de avond stonden er nog mensen op straat met een drankje te wachten tot er een tafel vrij was.
- Lisboa Tu e Eu 2
Voor de gezelligheid hoef je hier niet heen. Het is een grote ruimte met houten tafeltjes, krukjes en tl-verlichting. De wanden zijn whiteboard wit en staan helemaal vol met teksten die geschreven zijn door bezoekers. De recensies op google waren goed, dus we zijn er gaan eten.
Heerlijk gegeten en weer een toetje gedeeld. Ik heb vanavond voor de verandering eens vlees genomen in plaats van iets uit de zee. Dit bleek een goede keus, want de portie was groot.
Het werd een trip waarbij de bezienswaardigheden met het culinaire aspect van Portugal werd gecombineerd. Na het één leek altijd weer het andere te komen en elke dag sloten we af in een leuk restaurant in de omgeving van ons appartement.
Er zijn nog wel wat dingen die ik in Lissabon wil zien, dus ik ga zeker nog een keer terug. Maar nu wordt het eerst tijd voor andere steden en landen.
Stel zelf jouw reis samen naar LissabonWij hebben hieronder vast de linkjes naar onze favoriete reisgadgets & handige sites neergezet. Door jouw reis te boeken met onderstaande linkjes, help jij Justmytravel een beetje om de website bij te houden en het kost jou niks extra’s. In samenwerking met Buvanha mag ik een kortingscode weggeven. Koop je een reishanddoek bij Buvanha met onderstaande link en gebruik je code: Amanda20 dan krijg je 20% korting op de gehele collectie. |















