Duizend en èèn nacht, Sahara

by Amanda

De Sahara is de grootste zandwoestijn ter wereld. Deze woestijn ligt in Noord-Afrika, er zijn twee duingebieden in Marokko. Eén ervan, de Erg Chebbi in het oosten van Marokko met zandduinen van 150 meter hoogte, gaan wij bezoeken.

Berberdorp

We staan al vroeg naast ons bedje om richting de Erg Chebbi woestijn te rijden. We hebben nog wel een aantal uur te rijden en onderweg stoppen we bij een Berberdorp in het Atlas gebergte. Het is een dorpje dat gesubsidieerd wordt door de staat, vrouwen maken hier drie uur per dag kleden met de hand in ruil voor onderdak en voedsel.

Het valt op dat de Berberdorpen die we onderweg tegenkomen er allemaal redelijk hetzelfde uitzien. Het zijn vaak bruine lemen huisjes dicht tegen elkaar aan gebouwd en vaak tegen een berghelling aan met in het midden van het dorp een minaret van een moskee.

De huisjes hebben dezelfde kleur als de omgeving, het Atlas gebergte. Dit Berberdorp heet Gorges de Todra, vernoemt naar de bijzondere Todghakloof.

De gids laat ons eerst de oase zien, dit is een lager gelegen groen gedeelte van het dorp waar veel mensen aan het werk zijn. Hier verbouwen ze hun eigen groenten en kruiden. Ook gebruiken ze natuurlijke producten voor het kleuren van de wol. Zo wordt saffraan gebruikt om de kleur geel in de wol te maken en verschillende planten en bloemen voor de andere kleuren.

Daarna neemt de gids ons mee het dorp in, wat een onwijs smalle steegjes allemaal. Ik zou hier niet kunnen wonen hoor maar vind het wel mooi om te zien. We zien hoe kleden gemaakt worden met de hand. De kleden zijn erg mooi en natuurlijk willen ze ook wat verkopen maar de prijs is ook best hoog.

Todgha kloof

Het dorpje ligt naast een kloof. De Todgha kloof is ontstaan door verschillende rivieren die zich in het kalksteen hebben uitgesneden. De kloof heeft onwijs hoge rotswanden van 160 meter hoog! Ik vind het heel bijzonder om door de kloof heen te lopen, wauw, wat een onwijze rotsformaties! Er loopt een klein beekje door de kloof, het water is zo helder dat je het kunt drinken! Ik voel me zo klein als ik hier sta met die enorme rotsen om me heen, wauw!

Erg Chebbi woestijn

Na een lange autorit, met wel erg mooie en continu veranderende landschappen, passeren we een soort poort. Je ziet meteen dat het landschap hier verandert in heel droog en veel zand. We zijn in de Sahara! Op de achtergrond zie ik de zandduinen al liggen, een heel mooi gezicht zo vanuit de auto.

Ik kan niet wachten om echt in de Sahara te zijn, ik ben zo benieuwd hoe het is om alleen maar zandduinen om je heen te hebben haha. We komen aan bij het dorpje Merzouga. Door de ligging van dit dorp aan de Erg Chebbi woestijn wordt het de poort naar de Sahara genoemd. We laten hier onze koffers achter bij een hotel en ruilen de auto in voor een kameel!

Voor mij is dit de allereerste keer kameel rijden. Aangezien paardrijden niet echt mijn ding is, vind ik dit toch ook wel een beetje  spannend. Onze gidsen Rashid en Mustafa helpen ons met het opstappen op de kameel. Zo, ik zit in een soort zadel en daar gaat de kameel hoor. In twee keer omhoog, wow ik moet me echt wel even serieus goed vasthouden want ik krijg een gooi wanneer mijn kameel omhoog komt. Het is echt wel hoger dan ik dacht ook en even wennen.

We hadden een rugzak om met onze kleding voor de nacht en volgende dag, verder had ik een snowboard gehuurd en die kreeg ik nog even voorop de kameel gegooid. Dat vond ik maar niks dan kan ik me dus echt niet goed vasthouden he haha. Gelukkig mocht het snowboard op een andere kameel mee.

Alleen maar zand

Daar gaan we dan, eindelijk de Sahara in en echt alleen maar zandduinen overal waar je kijkt. Ik ben nu al super onder de indruk van dit bijzondere landschap. Hier aan het begin van de Erg Chebbi woestijn zie je de zandduinen met ervoor allemaal palmbomen, echt een plaatje.

Het begint te druppelen, wat is dit nou?! Serieus, regen in de Sahara? Dat hebben wij weer haha. Het is wel even lekker verkoelend en houd gelukkig snel weer op. Daar is de zon weer! Vanuit het dorpje Merzouga kun je buiten het kameel rijden om ook quad rijden en op een motor door de woestijn crossen.

Wij hobbelen lekker verder op de kameel, steeds dieper de Erg Chebbi woestijn in. Het kameel rijden gaat steeds wat soepeler maar wanneer we een zandduin af gaan moet ik me toch nog goed vasthouden. Wat vind ik het bijzonder om in de woestijn te zijn! Het is wel een droom die uitkomt.

Sandboarden

Halverwege de route naar het tentenkamp waar wij zullen overnachten, houden we even een pauze en kunnen we alvast even proberen te sandboarden.  Het afstappen van de kameel is ook al een avontuur op zich haha! Je wordt er bijna afgeslingerd wanneer het beest zijn kop naar beneden gooit.

We klimmen een zandduin op en moeten zelf uitvinden hoe we op het board naar beneden zullen gaan. Je kunt de voeten niet vastzetten in de bindingen dus ik klem mijn voeten tegen de bindingen aan zodat je toch een beetje steun hebt. Het sandboarden gebeurt hier gewoon op een snowboard. Ik vind het echt spannend de eerste keer en het lijkt ook best wel hoog als je op de zandduin staat.

Daar ga ik dan, de zandduin af, het voelt voor mij erg onstabiel en onwennig omdat ik met snowboarden vastzit in de bindingen en nu zitten mijn voeten dus gewoon los en kunnen ze gemakkelijk van het board afglijden. De eerste keer gaat goed en ik vind het meteen al leuk! Het geeft een soort adrenaline kick, nog een keer!!

En ja hoor hier glijden dus idd mijn voeten van het board en maak ik een lekkere koprol door het zand, gelukkig val je wel zacht in het vele zand maar ik kan je vertellen dat het wel gelijk overal zit!

Sandboarden is echt leuk om te doen, alleen elke keer de zandduin opklimmen ga je na een aantal keer wel voelen in je benen hoor. Na een paar keer begin ik de techniek wat beter onder de knie te krijgen. Nou ja, mijn eigen sandboard techniek dan;) Sandboarden is veel lastiger dan snowboarden, het zand is heel ruw, waardoor je minder snelheid hebt, sneller met je board in het zand komt en lastiger bochtjes kunt maken. Rechtdoor is prima en gaat heeeeel hard!!

Tentenkamp

Na deze leuke pauze stappen we weer op de kameel en vervolgen we de weg richting het tentenkamp waar wij de nacht zullen doorbrengen. Het tentenkamp ligt in een vallei tussen een aantal hele hoge zandduinen waarvan degene die tegen het tentenkamp aanligt wel in de buurt komt van die 150 meter denk ik.

We komen aan bij het kamp, het ziet er gezellig uit met een kampvuur in het midden, slaaptenten rondom en een gezamenlijke eettent. Alle tenten zijn met hele dikke kleden en doeken bedekt en je zit rond het kampvuur ook op matrassen en kleden. Het is lekker primitief, er is geen stromend water dus douchen kunnen we de volgende ochtend weer doen wanneer we terugzijn bij onze koffers in het hotel. Dit is wel wat ik me van een Sahara avontuur had voorgesteld.

Zonsondergang

We leggen alle spullen neer in het tentenkamp, pakken onze camera’s en gaan heel snel de hoogste zandduin beklimmen om de zonsondergang vanaf de top te kunnen bekijken. Pff, het is een zware klim maar we made it! Vet mooi! Hoe gaaf is dit, we staan gewoon naar de zonsondergang te kijken in de Sahara, alleen maar zand om je heen. Op zulke momenten bedenk je hoe bijzonder het is dat ik dit mee kan maken en hoe gelukkig ik dan ben.

Na de hele mooie zonsondergang, je ziet overal kleuren op de zandduinen, gaan we naar beneden. We hebben het sandboard meegesleept dus kunnen halverwege naar beneden boarden. Deze zandduin is wel een stuk hoger dan die van eerder op de dag dus ik heb ook wel even een drempeltje maar gewoon gaaaaaaan!!!

Bochtjes maken lukt echt niet goed, dus de enige optie is gewoon rechtdoor en dan ga je serieus hard!!! Toch wil ik proberen om wat bochtjes te maken maar dan schuiven mijn voeten telkens van het board af of val ik gewoon. Na een tijdje wordt het echt donker en is het tijd om naar het kamp te gaan voor het avondeten.

We zitten allemaal rondom het kampvuur en krijgen een tent aangewezen voor de nacht. De tent is ook erg primitief, er staat een matras in voor twee personen en dat is het ook. Je kunt er aan een kant naast lopen. Het eten is prima, tajine met kip, groenten, brood en soep. Er is genoeg te eten en het smaakt me ook goed.

1001 nacht

Na het eten zit iedereen gezellig rond het kampvuur en beginnen de gidsen te trommelen en zingen. Het klinkt heel leuk en op een gegeven moment staan ze allemaal te dansen. Wat een gezellige sfeer, echt een sprookje. Na een tijdje houden ze op met muziek maken en gaan we nog even buiten het kamp naar de prachtige sterrenhemel kijken. Rashid gaat met ons mee en we zitten met zes personen op een kleedje in het pikkedonker in de Sahara naar de sterren te kijken.

1 keer eerder heb ik zo’n mooie sterrenhemel kunnen zien, dit was in de jungle van Suriname en nu nog geen jaar later zie ik dit gewoon nog een keer. Wauw, dit kan je gewoon bijna niet beschrijven en zul je echt een keer met eigen ogen moeten zien om te kunnen snappen wat ik bedoel. Het is zo donker buiten dat de sterren zo duidelijk en helder te zien zijn. De hele lucht is gevuld met heldere sterren, echt fantastisch! Het is voor mij net een sprookje van 1001 nacht;)

Na het sterren kijken gaan we langzaam naar de slaaptenten want morgenochtend moeten we alweer om 5:30 uur opstaan en om 6:00 uur rijden we op de kameel weer richting Merzouga. De nacht in de tent was voor mij niet ideaal, weinig geslapen en wat maken die kamelen een raar geluid haha.

Zonsopgang

Om 6:00 uur stappen we op de kamelen en rijden we terug naar het dorpje Merzouga. Halverwege stappen we van de kameel en zien we de zon opkomen achter de zandduinen. Dit is ook weer zoiets moois en bijzonder in de Sahara. Je ziet allerlei kleuren verschijnen op de verschillende zandduinen. Deze trip is echt super!

Het terugrijden op de kameel was voor mij wel een hele opgave moet ik zeggen. Ik heb echt een soort van zadelpijn van gister waardoor ik gewoon pijn heb in mijn billen en kramp krijg in  mijn benen. Ik ben blij dat we bij Merzouga zijn en van de kameel afkunnen. Maar wat was dit een gave ervaring zeg!

Deze trip door de Erg Chebbi woestijn in Marokko is zeker een aanrader. Ook het slapen in de tent hoort er gewoon helemaal bij! Laad je camera goed op voordat je de Sahara in gaat want stroom is er echt niet. Ik vond deze trip zo bijzonder en ik ben weer een super ervaring rijker!

logo amanda travel lichter

Deze blogs zijn ook interessant

20 comments

Kelly 16 oktober 2018 - 13:28

Zoooooo het is net alsof ik er zelf bij ben hoe je het beschrijft! Ik kan het me zo goed voorstellen dat je dit heel bijzonder vond!
Echt een goed stuk, ik hoop er zelf ooit ook een keer te komen!

Schrijf zo door ik lees je stukken met plezier!

Amanda 16 oktober 2018 - 16:13

Wat een leuk berichtje Kelly! Bedankt daar doen we het voor!:)

Ali 17 oktober 2018 - 09:14

Wat een belevenis die reis. En wat een mooi reisverslag. Als je dit zo leest zie je het zo voor je. Maar wel vermoeiend terwijl jij toch ervaring hebt met reizen ha ha
Jullie hebben wel een tijd op die kamelen gezeten. Nu weer even gemakkelijker reizen denk ik. Maar het is wel ongelooflijk zo n reis denk ik

Amanda 17 oktober 2018 - 16:25

Dank je wel Ali! Het was een hele mooie, bijzondere reis en inderdaad wel vermoeiend haha. We hebben zoveel gezien in korte tijd maar het was zeker de moeite waard!

Nick 17 oktober 2018 - 09:47

Mooie foto’s en een leuk verhaal weer, Amanda.
Zo te lezen is één nacht in een tent wel genoeg. Kamperen is niet echt jouw ‘ding’ hé?! 😄

Amanda 17 oktober 2018 - 16:25

Haha eigenlijk vind ik kamperen wel leuk alleen dit was even wat anders dan een normale tent;) Dank je wel!

Dennis Blokland 17 oktober 2018 - 09:52

Ik vond het ook weer een leuke trip om mee te maken vanuit mijn luie stoel 😋

Amanda 17 oktober 2018 - 16:26

Haha mooi he Dennis, zo zie je heel de wereld haha;)

Bert 17 oktober 2018 - 11:33

klinkt allemaal heel goed zo’n sterrenhemel in de woestijn lijt me heel bijzonder 1001 nacht inderdaad je fot’s zijn weer prachtig

Amanda 17 oktober 2018 - 16:26

Dank je wel Bert! De sterrenhemel was inderdaad heel bijzonder en mooi!!

Bert 17 oktober 2018 - 11:37

klinkt allemaal heel goed je foto’s zijn weer prachtig zo’n sterrenhemel in de woestijn lijkt me ook indrukwekkend 1001 nacht inderdaad

Amanda 17 oktober 2018 - 16:27

🙂

W.Romijn 17 oktober 2018 - 21:44

Je bent in de Sahara geweest, daar ben ik vroeger houthakker geweest.

Amanda 18 oktober 2018 - 22:41

Hahaha dat is een goede;)

Suciati 18 oktober 2018 - 14:23

Hi Amnada wat hardstikke Leuk jou reís belevenis!!!
Geen saai vakantie..goed tip
Heel actief top 👍
Goed gescreven..
Ik kijk naar uit voor de volgende reis verhaal van jou!

Lief

Amanda 18 oktober 2018 - 22:42

Dank je wel!! Wat een leuke reactie! Houd de website in de gaten want volgende week staat er weer een nieuw avontuur op!

Farouk 21 oktober 2018 - 19:47

Awesome blog ! it’s like I was with you ! I like sandboarding…it’s great fun if you have a good teacher 🙂

What an amazing holidays. Next time, we will go to the top of the dune for watching the stars !

Bring some spinach next time for Popeye !

Amanda 21 oktober 2018 - 19:57

Thanks Farouk! haha almost if you were there to haha;) It was a good time with you guys and learning you sandboarding!:)
Haha say haay to Popeye and the rest from us!

Joke 25 oktober 2018 - 17:02

Ik ben ook weer mee op vakantie. Leuk geschreven Amanda

Amanda 26 oktober 2018 - 16:58

Dank je:) zo beleef je het toch mee!