Mauritius, Pareltje in de zee

by Carmen van Verseveld

Het is altijd weer een luxe keuze; waar gaan we deze vakantie naar toe? Gaan we ver weg of blijven we dicht bij huis? Nu ken ik mezelf vrij goed en weet ik inmiddels dat dicht bij huis blijven vaak geen optie is. En al dat backpacken, tja, hartstikke leuk… maar het is toch ook wel érg lekker om een keer op één mooie plek te blijven en vooral veel te relaxen tussendoor.
De aanbevolen vaccinaties voor Mauritius zijn Hepatitis A en DTP, deze kunnen ook aan huis gegeven worden, wel zo handig! Klik hier voor meer informatie over vaccinaties!

Eerste indruk

Soms moet je jezelf eens even verwennen en dat is precies wat we afgelopen zomer hebben gedaan. Op 28 juli vlogen mijn vriend en ik in 2×6,5 uur (met een tussenstop in Dubai, waar alle vertrekhallen beláchelijk groot zijn en watervallen hebben) naar Mauritius. Alles verliep vlot en in het ritje met de minibus naar ons hotel was ik – tussen het slapen door- al meteen onder de indruk van het mooie landschap en de kwaliteit van de wegen. Geen chaos en drukte en anders dan de rest van Afrika.

We reden langs de kust naar het luxe Riu Le Morne Resort in Le Morne. Dit resort is een enorm complex wat uit twee delen bestaat: een ‘adults only’ gedeelte waar wij zaten en een stuk waar het zwembad vol ligt met gillende kinderen😊 Dit was overigens ook toegankelijk voor ons. Het hotel heeft 3 themarestaurants, twee gewone restaurants, 4 zwembaden etc. etc. Het resort ligt aan het strand. Heel naar dus allemaal… Met het all inclusive bandje kun je, naast de hele dag door eten en drinken, ook een uur per dag suppen, windsurfen of kajakken. Le Morne is een populaire kitesurfspot en toen we ‘s middags na aankomst langs het strand liepen zagen we tientallen kitesurfers in het water. Dat was een vrolijk gezicht, al die gekleurde vliegers in de lucht.

De jetlag had ons goed te pakken dus toen wij na het eten nog een (te) sterke cocktail namen, gingen we iets te vrolijk naar bed…

Le Morne Brabant

De volgende dag hebben we gebunkerd bij het ontbijt, omdat we een flinke wandeling voor de boeg hadden. Le Morne Brabant is een berg in het zuiden van Mauritius. In een uurtje of 3 a 4 zou je boven moeten kunnen zijn. Na 20 minuten lopen vanaf ons resort kwamen we bij de entree aan. Hier wordt de check-in en check-out tijd opgeschreven, zodat de ‘bewakers’ weten wie er boven is. Na ongeveer een uurtje kwamen we bij een ontzettend mooi uitkijkpunt met bankje. Vanaf dit punt mocht je officieel niet alleen verder lopen en was er een gids nodig. Op internet hadden wij allerlei verhalen gelezen van mensen die op eigen houtje deze klim hebben gedaan. Wij wandelen best vaak dus wij waren er van overtuigd dat we deze klim alleen konden doen.

Je moest wel een verantwoordelijkheidsverklaring tekenen met-wederom- een check in en check out tijd. Nou daar gingen we… na 250 meter wandelen kwamen we bij een hek dat op slot zat en waar alleen gidsen de sleutel van hadden. Zoals gezegd zijn er wandelaars geweest die deze tocht zonder gids hebben gedaan, dus kropen we door het gat van het hek. Wel zo makkelijk.

Toen begon het handen en voetenwerk. Klimmen op steile stukken, soms wel bijna verticaal… goed kijken of er geen losse stenen lagen en vooral NIET achterom kijken…Het laatste stukje liep ik met behoorlijke zweethandjes omdat het pad niet meer dan een meter breed is en omdat je langs de afgrond loopt. Na nog een uur in de brandende zon kwamen wij aan bij het hoogst begaanbare punt. Een flinke tocht, maar het fantastische uitzicht maakte alles in één klap weer goed. Je kan vanaf daar de zogenoemde ‘onderwater waterval’ zien. Het heldere water en vooral de groene omgeving: prachtig!

Na natuurlijk weer veel te veel foto’s te hebben gemaakt was het tijd voor de terugtocht. Dit was niet makkelijk, aangezien het midden op de dag was en de zwarte stenen aan je handen en benen brandden. Gelukkig zijn we heelhuids teruggekomen in het hotel en hebben we ‘s middags lekker bij het zwembad gelegen om bij te komen.

Suppen

Next day: suppen! Ik voor het eerst, mijn vriend had het al eerder gedaan. Een beetje wiebelig stond ik op het bord, maar het is erg leuk om die leuke visjes bij het koraal te zien zwemmen.

Omdat er stroming was, had ik was moeite om terug naar de kust te komen. Maar ik heb het droog gered, in tegentelling tot mijn vriend…

’s Middags zijn we met een watertaxi met enorme snelheid naar Île aux Benitiers gebracht. Dat is een klein eilandje voor de kust. Ik had een mooi, rustig plekje verwacht waar je heerlijk kunt wandelen. Nou dat viel toch even tegen.. Ondanks dat de omgeving prachtig en fotowaardig was, lagen er tientallen bootjes aangelegd bij het smalle strandje, dat vol lag met toeristen. Oeps, dat was even een tegenvaller! Nouja, als je je fotocamera de goede kant op houdt dan is Îe aux Benitiers best leuk😊

7 Coloured earth

Naast de dagen waarin we vooral lekker gerelaxt hebben bij het zwembad en de zee, gesupt, gekajakt en gewindsurft(oké, meer dan erop staan, zeil omhoog en in het water vallen was er niet bij…) en heerlijk gebunkerd te hebben in het hotel (schaamteloos…), hebben we drie dagen een auto gehuurd om Mauritius te verkennen. Ze rijden hier links, dus dat was best even wennen. We zijn naar de 7 coloured earth geweest, vlakbij het dorpje Chamarel. Om daar te komen, moest je 52 bochten nemen omhoog de bergen in. Woahh!! Eenmaal in het Ebony National Park aangekomen, bezochten we dus de 7 coloured earth. Deze bezienswaardigheid dankt zijn naam aan de verschillende mineralen die hier in de grond zitten. Als het zonnetje er op schijnt zijn de kleuren goed te onderscheiden. Ook hebben we in dit park een waterval bezocht.

La Vallée des Coleurs

La Vallee des Couleurs Nature Park was de volgende stop. We reden over fantastische bergweggetjes met een prachtig uitzicht over de groene omgeving. Hier heb ik me trouwens steeds over verbaasd. Vaak is het zo dat een mooi tropisch eiland een niet zo’n mooi binnenland heeft. Hier klopt dit dus niet. Niet elk gedeelte van Mauritius ziet er even mooi uit, maar overal zie je groene velden met suikerriet en, zoals eerder gezegd zijn de meeste wegen (zéker de snelwegen!) van prima kwaliteit.

Goed, dit natuurpark is dus geschikt voor de adrenalinejunkies onder ons. Je kunt er bijvoorbeeld quad rijden en ziplinen. Ook is er een Nepalese brug. Deze brug is 350 meter lang en loopt over een vallei. Je loopt over houten planken en houdt je vast aan twee staalkabels. Natuurlijk zit je zelf ook vast. Op weg naar de andere kant van de vallei kwam een medewerker ons (zonder veiligheidsgordel, echt, hij spóórt niet!) over de wiebelige brug naar ons toe lopen om met ons een praatje te maken en foto’s te schieten. Dat is weer eens wat anders dan een kantoorbaan…

In hetzelfde park zijn we nog een lange wandeling gaan maken langs een waterval, 23 coloured earth (hetzelfde principe als de 7 coloured earth), een dierenweide en grote schildpadden, met als beloning natuurlijk weer een fenomenaal uitzicht.

Kustplaatsjes

We hebben aardig wat kustplaatjes bezocht in Mauritius. Flic en FLac bijvoorbeeld. (10 punten voor degene die deze naam heeft verzonnen!) Trou aux Biches was ook erg leuk, zeker om te snorkelen! En Grand Baie, het drukkere, populairdere gedeelte van Mauritius met drukke resorts, veel restaurants en surfwinkeltjes.

In Blue Bay hebben we een privé snorkeltourtje geboekt. Ondanks dat mijn snorkel die ik net nieuw gekocht had, steeds vol water liep, was dat best leuk! We zijn hierna naar het tropische eilandje Coconut eiland voor de kust gebracht, maar wij ervaarden dit iets te letterlijk, want die tropische regenbui kwam helaas eerder dan we dachten…

Eigenlijk is er zoveel te doen in Mauritius dat het lastig is om over alles uitgebreid te vertellen. Een paar korte tips. Ganga Talao, het heilige meer van de hindoes. De botanische tuin van Pamplemousse en de Sucre Adventure, waar je kunt leren over de geschiedenis van het land en over de suikerrietindustrie.

Snorkeltocht met dolfijnen

Het gaafste wat ik heb gedaan is een snorkeltocht met dolfijnen. Met een snelle boot ga je de zee op op zoek naar dolfijnen. Je staat klaar met je snorkel en zodra je een ‘JUMP’ hoort, kun je in het water springen. Wat een ongelofelijke ervaring was het om onder water van heel dichtbij dolfijnen te zien zwemmen. En geen één of twee, nee tientallen bij elkaar. Een ervaring om nooit te vergeten! Als kers op de taart kwamen we op de terugweg nog een walvis tegen die net met zijn staart in de lucht zwiepte. We zaten toen wel weer veilig en wel op de boot en dobberden niet in het water…

Ik heb zoveel leuke dingen meegemaakt, zoveel mooie zonderondergangen gezien, zoveel bezienswaardigheden bezocht, zoveel vriendelijke mensen ontmoet. Ik ben zo dankbaar dit ik weer een mooie reis heb mogen maken. Mauritius, je bent fantastisch.

By Carmen van Verseveld

Logo Justmytravel

Deze blogs zijn ook interessant

3 comments

Romy 18 februari 2019 - 15:18

Wauw!! Dit ziet er zo gaaf uit. Hier wil ik ook heen!!

Joke 18 februari 2019 - 19:42

Leuk geschreven Carmen, en wat een mooie foto’s

Marja 4 maart 2019 - 08:04

Leuk om te lezen ook. Mooie foto’s.