White Sundays

Roadtrippen door Queensland, Australië (2/2)

by Suzanne Wildhagen

In het eerste deel van de blog heb je over het begin van onze roadtrip door Queensland, Australië kunnen lezen. Wat leuk dat je meer interesse in de rest van de route hebt. Hier zal ik het roadtrippen door Queensland verder beschrijven vanaf Airlie Beach. De gehele route staat hieronder opgesomd.

De route door Queensland

• Daintree                       1 nacht
  • Cairns                          1 nacht

Airlie Beach (3 nachten)

Airlie is de perfecte plek om de Whitsundays en de Great Barrier Reef, een van de 7 natuurlijke wonderen van de wereld, te ontdekken. Ook Airlie zelfs is een gezellige stad en er heerst een relaxte sfeer. Er een lagoon waar je lekker kunt relaxen en zwemmen. Vanaf de boulevard is er een wandelpad naar de haven, daar is een lekker Italiaans restaurant, Sorrento.

Wij kwamen hier aan op 31 december en sprongen letterlijk het jaar uit, wij gingen skydiven. Wat een geweldige ervaring. Alleen de vlucht naar 4 km hoogte gaf al een geweldig uitzicht over de Whitsunday eilanden.

Op oudjaarsavond was er een festival bij Northerlies. Voor het event hadden ze verschillende foodtrucks, bars en een restaurant. Er waren 2 stages: silent disco waar verschillende DJs kwamen en een grote stage waar bandjes kwamen en op het eind ook een DJ. Northerlies Beach Bar & Grill is ook op andere dagen van het jaar een relaxte plaats met heerlijk eten.

Via GYG hebben we een dagtrip geboekt naar de Whitsunday eilanden. De Whitsundays bestaan uit 74 eilanden, het ligt in het hart van de Great Barier Reef. Hier is het een paradijs zowel boven als onder water. We bezochten Whitehaven Beach & Hill Inlet, via een korte wandeling kwamen we bij een prachtig uitkijkpunt. Wauw, dit strand is echt de hemel. Het zand bestaat voor 98% uit silica, het voelt alsof je op bloem loopt. Bij het lopen door het ondiepe water komen er bubbels omhoog, een baai wordt daarom ook wel Champagne Bay genoemd. In het ondiepe water zijn lemonhaaien en pijlstaartroggen te zien. Geadviseerd word om van november tot en met mei een stingersuit te dragen vanwege de gevaarlijke kwallen.

Boek hier jouw dagtrip naar Whitsundays

Whitsundays

Bowen (1 nacht)

In Bowen bleven we maar een nachtje. Deze stad staat bekend om de mango’s, vandaar de reuze mango. Er zijn een aantal kleine baaitjes, we zijn langs het mooie Horshoe Bay gegaan.

Bowen

Townville (1 nacht)

We reden door naar Townville omdat we hier morgen ochtend de Ferry nemen naar Magnetic Island. Deze stad speelde een grote rol in de tweede wereldoorlog, hier waren 90.000 militairen gevestigd (vooral Australische en Amerikaanse). Vanwege de hitte hebben we smiddags een duik genomen in de lagoon. Savonds zijn we uiteten geweest bij Townville Yacht Club, dit is een van de vele restaurants in het stadje.

Magnetic Island

Magnetic Island (2 nachten)

Dit geweldige eiland ligt op slechts 30 minuten afstand met de Ferry, ik zou dit absoluut niet overslaan. We verbleven in Nomads Magnetic Island, in dit hostel hadden we ons eigen huisje met badkamer en super mooi uitzicht. We hebben langs het strand gewandeld en aan het zwembad gelegen. ’s Avonds was het tijd voor de Boozy Bingo, heel erg gezellig.

Nadat we wakker zijn geworden met een geweldig uitzicht hebben we een motor gehuurd om het eiland te verkennen. Voor het huren van een auto waren we helaas te laat maar een motor bracht ook weer voordelen met zich mee. Op het eiland zijn niet alle wegen geasfalteerd vandaar dat we met een crossmotor wel het hele eiland over konden.

We begonnen met een ontbijtje bij Horseshoe Bay. Vervolgens reden we naar Radical Bay en kwamen we erachter waarom je inderdaad een cross motor nodig hebt. De weg zat vol met gaten maar we hoefde maar een kleine wandeling te maken om bij de baai te komen. Deze baai gebruiken schildpadden om hun eieren te leggen. Geweldig uitzicht en super mooie bomen, de slierten die er aan hangen zuigen de voedingstoffen uit de grond zodra deze de grond raken en dan groeien ze. Onderweg naar The Forts stoppen we nog voor een duik bij Florance Bay. Bij The Forts deden we een wandeling omdat er vaak koala’s te zien zouden zijn, helaas zonder geluk.

Na de lunch en een duik bij Horseshoe Bay, reden we naar Alma Bay. Hier zitten tussen de rotsen de Rock wallabies, deze zagen we wel een hoop. Voor een prachtige zonsondergang zijn we naar West Point gegaan, dit is ook toegankelijk met de auto. Onderweg zagen we een koala! We hebben de dag afgesloten bij de italiaan in Picnic Bay.

Magnetic island

Ingham (1 nacht)

De volgende overnachting was in Ingham. De suikerindustry heeft er vroeger voor gezorgt dat hier vele italianen heen kwamen om te werken. Veel Italianen zijn gebleven, het wordt daarom ook wel Little Italy genoemd.

Onderweg hierheen zijn we langs Little Crystal Creek gereden. Dit was de perfect plek om even af te koelen. Ook zijn we naar de Jourama Falls gereden, dit is ook een waterval met verschillende rockpools. Om bij de waterval te komen moesten we wel een stuk over de rotsen lopen. In het water zwommen veel schildpadden dus dit was zeker de moeite waard.

In Ingham zelf is TYTO Wetlands. Dit is een leuk park om rond te wandelen, hier zagen we veel verschillende vogels en schildpadden in het water.

Ingham

Cairns (4 nachten)

Op de route naar het tropische Cairns lagen de Josephine Falls. De Josephine waterval in Wooroonooran National Park ontstaat door de regen die valt op Mount Bartle Frere. Dit is de hoogste top van Queensland, er is een natuurlijke glijbaan.

Vanuit Cairns deden we een dagtour met de ferry naar Green Island. Dit prachtige kleine zandeiland ligt op een uur varen van de Australische kust. Aangezien we in het noord tropische gedeelte van Australie zitten, bevindt zich op dit eilandje dan ook een 6000 jaar oud tropisch regenwoud, erg mooi. Het eiland ligt ook nog eens midden in de Great Barrier Reef. Vanaf het eiland gingen we met een glas bodem boot de oceaan op, via het glas kon je de prachtige koralen, vissen en schildpadden zien. Na de boottocht zijn we ook zelf nog even gaan snorkelen tussen de gekleurde koralen en prachtige vissen. Hier zwom ook een zwartpunt rifhaai. Ik had dit geweldige eiland absoluut niet willen missen.

Cairns

We hadden ook een volledige dag in Cairns. Cairns is een hele gezellige, levendige stad met veel barretjes en restaurants langs de kust. We gebruikten de ochtend om wat te winkelen en ook hier is een grote lagoon om af te koelen. Dit was wel nodig want het was boven de 35 graden. We zijn uiteten gegaan bij Dundees, een echt australisch restaurant. Er zijn 2 locaties in Cairns, aan de haven en bij het aquarium. Wij aten hier kangaroo biefstuk, op de kaart stond ook o.a. krokodil. We hadden geen spijt van onze keuze want het was echt verrukelijk.

Een ander eiland langs de kust van Cairns is Fitzroy Island. Dit is ook weer een zandeiland in de Great Barrier Reef met daarop een tropisch regenwoud. Dit is ook een hele mooie plek om te snorkelen, er was prachtig gekleurd koraal en naast alle soorten vissen ook zeeschildpadden en haaien.

Boek hier jouw dagtour vanuit Cairns

Cairns

Daintree ( 1nacht)

Op de route naar Daintree lag midden in het regenwoud, het dorp Kuranda. De moeite om te bezoeken is Kuranda Koala Garden, een rescue garden voor gewonde dieren of dieren die gered zijn uit bosbranden. Hier is het mogelijk tegen betaling een koala vast te houden. Daarnaast kan je tussen de wallabies en kangaroos lopen, ook zijn er krokodillen, wombats, quokkas, vliegende eekhoorns en slangen.
In het dorp zelf is een grote markt, we hebben hier gelunched bij een burgertent met alle soorten burgers.

Om bij onze geboekte B&B te komen moesten we over de Daintree rivier. Je gaat hier met de auto op de ferry. De route erheen is al leuk om te doen, een tour door het regenwoud. Een aantal weken geleden is er een cycloon over het regenwoud gekomen waar de schade nog goed van te zien is. Hier zijn ze wel gewend aan de stormen maar normaal komen ze langs en de laatste bleef een aantal dagen hangen.

We verbleven in een geweldige B&B, Daintree Manor. Het huis bestond uit 2 verdiepingen en boven was een ruimte woonkamer met een geweldig uitzicht. De eigenaar vertelde ons dat hij een dag van te voren een Pyton van 3 meter uit zijn kippenhok had gehaald. Om half 7 savonds trokken er echt honderden vos vleermuizen over het huis, dit is de grootste vleesmuissoort met een spanwijdte van 1 meter, dit was heel gaaf om te zien. De volgende ochtend maakte de eigenaar ons om 6 uur wakker. Het had de hele nacht zo hard geregend dat de rivier uit zijn oevers kon gaan treden, als we met de ferry mee wilde konden we beter snel die kant uit gaan. Ook de weg terug richting Cairns door de bergen kon afgesloten worden door het vele water. Gelukkig gaf hij ons dit advies en konden we nog veilig in Cairns komen.

Boek hier jouw verblijf in Daintree
Daintree

Cairns ( 1 nacht)

Dit was de laatste nacht van onze geweldige reis. De volgende ochtend vlogen we met geweldige herinneringen terug naar het koude Nederland.

Wat een geweldige ervaring om deze roadtrip te doen, we zullen het echt iedereen aanraden. Van mooie, drukke steden tot geweldige mooie natuur. Australië heeft ons hart veroverd, nu de jouwe nog! Meer weten over deze te gekke roadtrip of toch liever naar Nieuw Zeeland? Vraag gerust advies en laat een berichtje achter.

Stel zelf jouw reis samen

Boek hier jouw vervoer
         Koop hier alle reisbenodigdheden
         Neem een reishanddoek mee
         Koop hier een tof reis cadeau

Vliegtickets Australie
         De leukste tours in Australie
         Boek hier jouw hotels in Australie

Justmytravel logo

Deze blogs zijn ook interessant

3 comments

Renee 22 april 2024 - 10:46

Wat een toffe roadtrip! Wij zijn aan het plannen voor einde van dit jaar, heb je nog tips waar ik echt op moet letten? En hoe is de veiligheid met het rijden?
Groetjes
Renee

Suzanne Wildhagen 22 april 2024 - 11:10

Hi Renee,

Echt heel gaaf dat jullie einde van het jaar gaan! Enige tip die ik nog kan toevoegen is toch wel op tijd accommodatie, auto en uitjes boeken als je einde van het jaar gaat. Iedereen heeft daar dan ook vakantie.
Qua veiligheid met rijden, ze rijden natuurlijk links maar de snelwegen zijn erg goed. Het links rijden op drukke wegen is makkelijk dan volg je gewoon de auto’s voor je. Op de rustige wegen als je wat meer buiten de steden gaat moet je goed opletten voor overstekende kangoeroes. Als je wat rustiger rijdt kan je ook van de geweldige uitzichten genieten!
Als jullie de vliegtickets nog moeten boeken, wij kozen voor een lange tussenstop in Shanghai. In mijn andere blog zie je wat we daar gedaan hebben. Door deze tussenstop hadden we ook veel minder last van de jetlag en het maakt de vlucht goedkoper.
Groetjes,
Suzanne

Joke 22 april 2024 - 13:55

mooie trip en prachtige foto’s