Frasor island

Roadtrippen in Queensland, Australië (1/2)

by Suzanne Wildhagen

Roadtrippen in Queensland, dit stond al een lange tijd op onze bucketlist. Ik ben al eens eerder in Australië geweest en wilde heel graag nog een keer terug. En toen was het eindelijk zover, terug in Australië voor een te gekke roadtrip! Wij begonnen deze geweldige roadtrip in Brisbane en eindigden in Cairns. Totaal hadden we 25 dagen de tijd. We kozen ervoor om een auto te huren en te overnachten in Airbnb’s en hotels, deze hebben we vooraf geboekt. De verblijven die er echt uitsprongen, hotspots en andere bezienswaardigheden worden genoemd in de blog. Ga je mee?!

De route door Queensland

• Daintree                       1 nacht
  • Cairns                           1 nacht

Brisbane (2 nachten)

We starten onze roadtrip in Brisbane, een prachtige stad die veel te bieden heeft. We sliepen in een super ruim appartement, Meriton Suites Herschel Street. ’s Ochtends liepen we langs de de rivier, South Bank, om vervolgens te ontbijten in het park. Bij het park zit een mooie lagoon waar ook gezwommen kan worden.

Vanaf Brisbane gingen we een dag naar Moraton Island (geboekt op Get Your Guide). Hier hebben we een quad tour gedaan over het eiland en heerlijk op het strand gelegen bij Shipwreck Beach. De scheepswrakken liggen vlak bij de kust maar het is erg lastig er heen te zwemmen vanaf het strand door de stroming. Om bij het scheepswrak te snorkelen is het mogelijk een boottour te boeken. Als afsluiter hebben we wilde dolfijnen gevoerd die hier bij de Jetty elke avond een visje komen halen.

Moraton island

Gold Coast (2 nachten)

De Gold Coast is een levendige en gezellige stad waar mensen hun dure auto’s showen langs de boulevard. Het strand aan de boulevard heet Surfers Paradise, geen betere plek dus om een surfles te nemen. Het was moeilijker dan gedacht, er waren erg hoge golven en in het begin eindigde ik vooral onder het bord in plaats van erop. Met goede instructies ging het steeds beter en uiteindelijk lukte het om te staan.

Aan de boulevard hier zijn diverse eetgelegenheden en winkels. Op het brede strand is genoeg plaats om te liggen maar als het hard waait voelt het alsof je gezandstraald word.

Gold Coast

Currimundi (1 nacht)

Vanaf de Gold Coast reden we langs de Glass House Mountains naar Currimundi. We beklommen de Mount Ngungun, deze wandelroute van 2,8 km (5,6 km return) start in het regenwoud, vanaf de top heb je zicht over de bergen ernaast. Het was een hele klim maar echt de moeite waard, vanaf boven is er een prachtig uitzicht.

We verbleven hier in Pandanus Retreat, een appartement die we geboekt hadden op AirBnB. De vriendelijke eigenaren gaven vele tips om uit eten te gaan in de buurt en op 2 minuten lopen is er een groot meer. In het meer zitten volgens de zwemmende lokale bevolking ‘vriendelijke’ stierhaaien. Deze hebben wij niet kunnen ontdekken.

Currimundi

Noosa Heads (1 nacht)

In de buurt van Noosa Heads zijn hele mooie, brede stranden. Wij waren bij Castaways beach, hier zijn geen eetgelegenheden. Bij de drukkere stranden zijn wel eetgelegenheden. Het heeft ook wel wat

Noosa Heads heeft ook een gezellige boulevard die parallel loopt aan een breed strand. Op het strand en om te parkeren is het erg druk. Als je 2 minuten verder rijdt langs de kust kom je bij Noosa National Park. Er is een mooi wandelpad langs stranden en kliffen, ook zijn hier soms koala’s te zien. In het stadje bevindt zich een heerlijk Mexicaans/Peruaans restaurant, COYA, echte aanrader dus!

Noosa Heads

Rainbow Beach (3 nachten)

We hadden nog steeds geen kangoeroes gezien daarom reden we langs Habitat. Hier kun je ook super leuk verblijven in luxe tenten of kamperen. Er waren veel kangoeroes te zien die hier in het wild leven.

De naam Rainbow komt doordat de duinen uit verschillende kleuren zand bestaan, erg gaaf en dit is te zien vanaf het strand. Omdat de golven zo rustig zijn op dit strand is het de perfecte plek voor een beginnende surfer, het is mogelijk een surfbord te huren.

Aan het einde van de middag hebben we een wandeling gemaakt richting Carlo Sand Blow. Dit is een gigantische duin die een prachtig uitzicht geeft. Het is ook helemaal geschikt om te zandboarden.

Aanraders om te eten in Rainbow Beach zijn The Deck en Arcobaleno. Bij The Deck kan een mystery biertje besteld worden. Een beetje verstopt tussen de gebouwen is de Italiaan Arcobaleno, hier kun je heerlijk eten.

Rainbow Beach

Fraser Island

Vanaf Rainbow Beach vertrok onze dagtour naar Fraser Island. Het eiland word tegenwoordig K’gari genoemd. Op het grootste zandeiland ter wereld werden we vervoerd in een 4WD bus. Bij aankomst op het eiland reden we meteen over 75 Mile Beach, ze mogen hier met 80 km per uur over het strand rijden. We hadden meteen geluk dat we dingo’s zagen. Dit is een soort hond/wolf, je moet er wel uit de buurt blijven anders kunnen ze bijten.

Eerst reden we naar The Pinnacles Coloured Sand. Hier vlakbij lag het Maheno-scheepswrak. Dit schip werd in de 2ewereld oorlog gebruikt om mensen te vervoeren. Japan wilde dit schip kopen in 1945, helaas met het wegslepen is het touw geknapt en is dit schip aangespoeld op Fraser eiland.

Hierna hebben we Eli Creek afgedreven, het water was echt kristalhelder. Doordat dit eiland volledig van zand is, is dit eiland de grootste vers water bron met het puurste en schoonste water. Na een lunch zwommen we in het kraakheldere water van Lake McKenzie. De rit erheen was wel een bumpy ride.

Als laatste maakten we nog een wandeling door het regenwoud. Heel bijzonder dat er een regenwoud is ontstaan op een eiland dat volledig bestaat uit zand. De wandeling langs de Wanggoolba creek was echt prachtig.

Frasor Island

Town of 1717 (1 nacht)

Vandaag hadden we een lange rit te gaan naar Town of 1717, in dit dorp ging James Cook voor de 2de keer aan land in Australië in (je raad het al) 1717. Er waren hele mooie stranden en het fijnste was dat er bijna niemand was.

Town of 1717

Cape Hillsborough (1 nacht)

Na (weer) een lange rit van 7,5 uur kwamen we aan in een AirBnB met een prachtig uitzicht. Onderweg rijd je langs Bundaberg waar de bekende verschillende smaken ginger beer vandaan komen. Mocht er tijd zijn is het leuk om bij de fabriek Bundaberg een proeverij te doen. De airBnB waar wij verbleven is Duende Whitsundays Studio (Sirène). ’s Ochtends vroeg kwamen de kangoeroes zoete aardappelen halen en het zat vol met papagaaien. Vanaf Cape Hillsborough kunnen we helaas niet meer op het strand liggen want hier kunnen krokodillen zitten.

Cape Hillsborough

Dit was de eerste helft van onze roadtrip. Na Cape Hillsborough reden we richting Airlie Beach. Hierover en over de rest van de roadtrip schrijf ik in deel 2 van de blog. Heb je vragen over deze route? Of over een roadtrip door Nieuw Zeeland? Stel ze dan gerust in een opmerking.

Stel zelf jouw reis samen

Boek hier jouw vervoer
         Koop hier alle reisbenodigdheden
         Neem een reishanddoek mee
         Koop hier een tof reis cadeau

Vliegtickets Australie
         De leukste tours in Australie
         Boek hier jouw hotels in Australie

Justmytravel logo

Deze blogs zijn ook interessant