Reizen tijdens Corona; van gecancelde vlucht tot groepsapp voor gestrande NL’rs

by Chantal Roskam

Daar gaan we dan, tijd om de ‘Corona gekte’ te ontsnappen. Op Schiphol waren de eerste mondkapjes en handschoentjes al zichtbaar, maar het besef dat dit dodelijke virus zich snel zal verspreiden was er nog niet. Dus, vakantiemodus AAN.

Na ruim 1,5 week op reis te zijn door Mexico werden de berichten vanuit het thuisfront steeds verontrustender. De Nederlandse Ambassade adviseerde ons zo spoedig mogelijk terug naar huis te keren, omdat de situatie elk moment kon veranderen. Ondanks dit advies heb ik mijn 3-weekse reis af kunnen maken en ben ik op een veilige en voorspoedige manier thuisgekomen. Helaas was dit niet voor iedereen het geval en in deze blog wil ik vertellen hoe ik het reizen tijdens Corona ervaren heb.  

GezondheidGezondheid

Advies Nederlandse Ambassade

Vanuit het idyllische kustplaatstje Mahahual ontvingen wij op 18 maart een bericht van de Nederlandse Ambassade in Mexico dat het ministerie van Buitenlandse Zaken alle niet-noodzakelijke reizen naar Mexico afraadde ivm de ontwikkelingen rondom het COVID-19 virus. Er werd ons gevraagd de informatie van de Mexicaanse overheid nauwgezet (jawel in het Spaans) te volgen via social media en ons werd geïnformeerd dat vanaf 23 maart de scholen in Mexico zouden sluiten en er een verbod zou komen op alle niet-noodzakelijke activiteiten.

Mijn eerste gedachtegang was, oke maar wat valt er dan precies onder niet-noodzakelijke activiteiten, want eten en vervoer lijkt me zeer noodzakelijk. Hierin schoot de Ambassade ons echt tekort en kon er niet veel duidelijkheid over worden gegeven. Wat dit bericht nog verwarrender maakte is dat de lokale bevolking van niks wist!

We hebben meerdere eigenaren van restaurants en accommodaties gesproken en gevraagd of zij meer informatie hadden. Natuurlijk kan het ook zo zijn dat ze ons niet bang wilden maken en daarom informatie verzwegen, maar er zat een vreemd luchtje aan.  Voor de zekerheid hadden wij ons aangemeld voor verdere nieuws-updates van de Ambassade, want hier konden we nog niet zoveel mee. We gaan weer vrolijk verder.

Zo spoedig mogelijk terug naar Nederland?!

De volgende dag ontvingen we een nieuw bericht, of we zo spoedig mogelijk terug willen reizen naar Nederland met informatie hoe wij dit via onze reisorganisatie kunnen regelen. Indien dit niet mocht lukken, het advies zo snel mogelijk naar Mexico-Stad af te reizen. Wederom een bericht dat veel paniek veroorzaakt en met weinig toelichting.

Vanaf dat moment verscheen er een oproep op Facebook in de Midden-Zuid Amerika backpackers-groep wie er op dat moment waar zat. Vanuit daar werd er een speciale whatsapp-groep genaamd ‘Corona Mexico’ aangemaakt waar wij ons als Hollanders in paniek elkaar dagelijks op de hoogte konden houden over de huidige situatie in Mexico. Je raadt het vast al, hier zat je niet in voor de gezelligheid, maar werd er veel ‘fake news’ verspreid wat alleen maar voor meer paniek zorgde. Ook de appjes over gecancelde vluchten werden er niet beter op. Op dit moment ging mijn vlucht nog door en ging ik nog even op het strand liggen.. zonder internet!

En toen kwam er weer een nieuw bericht van de ambassade de volgende dag: ‘de ontwikkelingen tav het luchtverkeer gaan snel, wij adviseren toeristen die het land willen verlaten zoveel mogelijk direct via Nederland of Europa te reizen’. Oké top dacht ik, want ik reisde namelijk terug via Amerika en mijn reismaatjes via Mexico-Stad en Canada.

Ook heerste er ontzettend veel onduidelijkheid of Mexico de grenzen zou gaan sluiten ja of nee, en per wanneer. Niemand wist dit, we konden het enkel doen met de ernstig tekortkomende adviezen van de Ambassade. Ondertussen konden we nog excursies doen, was het strand nog open en werden we nog niet op straat gezet zoals in Guatemala. Het enige wat ik kon doen was mijn hoofd koel houden, verdere informatie afwachten en hopen dat mijn vlucht niet gecanceld zou worden.

Fietsen in Mexico

Falende luchtvaartmaatschappijen en reisorganisaties….

En jawel, de volgende dag opende ik mijn KLM app en staat er een dikke vette streep door mijn vlucht met verder geen enkele berichtgeving. Op dat moment werd het wel even heet onder mijn voeten en zocht ik contact met het thuisfront. Ik vroeg ze even te bellen met KLM om het na te vragen.

Mijn vlucht naar Parijs ging niet door, maar vanaf Parijs naar Amsterdam wel, vreemd. We probeerden beide online de vlucht te wijzigen, helaas kon dit niet kosteloos, maar wel beter dan de vluchten van 500-3000 euro die werden aangeboden door verschillende luchtvaartmaatschappijen.

Ik dacht, voor dat geld blijf ik liever… Ondertussen ging ik even een paar uurtjes op pad om Tulum te verkennen. Het was chaos bij de luchtvaartmaatschappijen, dus ik dacht ik probeer het later nog eens. En met succes, binnen 5 minuten was het geregeld.

Volle pond betalen….

Daarentegen hadden mijn reismaatjes het een stuk lastiger. Zij mochten wel de volle pond neerleggen bij Cheaptickets en Supersaver wanneer ze de vluchten online zouden omboeken. Dus gingen zij meerdere malen, net als vele andere reizigers in Mexico naar het vliegveld in Cancun om hun vluchten om te laten boeken. Dit kon soms wel uren duren, vluchten vlogen aan hun neus voorbij en diezelfde avond werden de omgeboekte vluchten dan alsnog gecanceld. Niet normaal toch?!

Een ander voorbeeld is TUI. Iedereen die bij Tui geboekt had, kon vanaf 23 maart niet meer naar huis komen, behalve wanneer je een pakketreis had geboekt. Op dit moment schatte TUI in dat er rond de 120 NL’ers die via hun hadden geboekt in Mexico zaten. Ook lieten ze even weten dat de overige NL’ers die geen pakketreis hadden, alsnog thuis konden komen middels repatriëringsvluchten na het aanmelden voor ‘Bijzondere Bijstand Buitenland’.

Dit grapje zou per persoon wel 900 euro kosten of je moest zelf een vlucht naar Nederland zien te regelen, tegen de hoofdprijs. Ondertussen moest je natuurlijk ook zelf onderkomen zien te vinden in Mexico. Die bijzondere bijstand was trouwens niet alleen van toepassing op gestrande reizigers van TUI maar ook op alle andere gestrande Nederlanders wereldwijd.

Volgens onze vriend Rutte zou dit om zo’n 200.000 Nederlanders wereldwijd gaan. ‘Een proces dat wekenlang kan duren’ vertelde hij tijdens een persconferentie. Niet echt geruststellend, gezien de situatie in Mexico elk moment kon veranderen en de locals je vrij weinig konden vertellen.

Gezondheid

Huidige situatie Mexico

In de laatste 1,5 week van mijn reis door Mexico duurde het erg lang voordat er daadwerkelijk maatregelen werden genomen om het virus tegen te gaan. Voor de 23ste was Mexico’s grootste attractie Chitzen Itza al wel gesloten, de Spring Break afgelast (die normaal veel Amerikaanse toeristen trekt) en ook restaurants, accomodaties, bars en beachclubs sloten langzamerhand hun deuren. 

Wat mij het meeste opviel was hoe rustig het op een gegeven moment begon te worden. Elke dag kwam je minder en minder toeristen tegen, wat natuurlijk logisch is. Wanneer je nog even wilde winkelen, kwam het personeel gelijk met een fles desinfectiegel naar je toe en mocht je geen kleding meer passen. Een goede maatregel natuurlijk, en tegelijkertijd erg onwennig.

Het toppunt voor mij was dat we bij het restaurant van ons hotel in Cancun op een gegeven moment geen eens meer pizza konden krijgen. Lang leve Corona. Gelukkig was dit de laatste avond. Ook kregen we mee in nieuwsberichten dat de grenzen van provincies in Mexico zouden gaan sluiten voor niet-noodzakelijke reizen. Pfjiew, net op tijd!

Ondertussen zijn mijn reismaatjes en ik weer veilig in Nederland en belanden we als eerste in een spookstad genaamd Schiphol. Zonder enige vorm van controle op onze gezondheid overigens…Te bizar voor woorden. Daarnaast duurde het een uur langer dan normaal om via het openbaar vervoer wegen de aangepaste dienstregeling thuis te komen. Ik had Nederland nog nooit zo gezien en vanuit Mexico was het natuurlijk lastig te beoordelen hoe het thuiskomen zou zijn.

Corona virus

Op dit moment ben ik begonnen aan mijn 14-daagse vrijwillige quarantaine, want je weet maar nooit wat je hebt meegenomen vanuit Mexico…Corona is natuurlijk niet het leukste souvenir! Gelukkig ben ik nog gezond, en bekijk de situatie per dag. Daarnaast kan ik nog gerust naar de supermarkt gaan zonder de bedreiging die hamsteren heet.

Justmytravel

Deze blogs zijn ook interessant

8 comments

Shira 31 maart 2020 - 13:42

Wat een verhaal! Hopelijk kunnen we snel weer veilig reizen….

Reply
Chantal Roskam 31 maart 2020 - 15:22

Hi Shira! Ik hoop het ook, want dit kan mijn reislust niet aan haha!

Reply
Romy 31 maart 2020 - 15:09

Wow het lijkt mij echt een stressvolle situatie hoe deed je dat?!

Reply
Chantal Roskam 31 maart 2020 - 15:24

Hi Romy! Heel simpel, je weet niks dus je kan je onmogelijk druk maken over iets waar je geen info over hebt. En ik denk ook dat het mijn Friese nuchterheid is;)

Reply
Shanna 1 april 2020 - 15:40

Hoi! Wat een verhaal zeg, ben blij dat ik niet op reis was eigenlijk… Hoe was het om een tussenstop in USA te hebben?

Reply
Chantal Roskam 1 april 2020 - 16:37

Hoi Shanna! Ik vond het reuze meevallen eigenlijk. Werd eerder gek omdat paniek paniek aansteekt. Tussenstop in de USA ging prima, veel strenger dan je gewend bent. Is goed te doen!

Reply
Lars 2 april 2020 - 10:00

Hoi Chantal, leuk of nou ja leuk interessant dat je hier over schrijft! Ik heb ongeveer hetzelfde meegemaakt dus herken mijzelf erg in jouw verhaal. Ik zat vast in Thailand en ben inmiddels na heel vaak misgrijpen toch in Nederland nu!

Reply
Chantal Roskam 2 april 2020 - 15:17

Hi Lars! Dankjewel voor je reactie! Wat balen dat je vast zat, volgens mij was het in Thailand al een stukje erger dan toen ik in Mexico zat.. fijn dat je terug bent! Middels repatriëringsvlucht of een andere vlucht?

Reply

Leave a Comment

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More

Privacy & Cookies Policy
We use cookies to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners.
Cookies settings
Accept
Decline
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings