Ella, het mooiste bergdorp van Sri Lanka

by Carmen van Verseveld

Ella is een gezellig, sfeervol stadje. Toeristisch, dat wel. We hebben de local bus gepakt naar de Ravana Waterfall. Dit was niet een ritje zoals eerder, naar Kandy. Nee, het was zo druk in de bus dat iedereen tegen elkaar aan geplakt stond en toen de chauffeur met een rotgang de bocht door ging alsof hij Max Verstappen was, vielen er bijna mensen uit. Scheuren met die hap!

Ella

De Ravana waterval viel wat tegen, het was meer een klein straaltje water, maar dat is misschien seizoensgebonden. Die avond (en, oké, ook de andere avonden) hebben gegeten bij Ristoro, een Italiaans restaurant. Het personeel is supervriendelijk en ze zeggen je allemaal tegelijk gedag als je weer naar huis gaat, zelf de kok. Heerlijke sfeer!

’s Avonds is er in Ella op bepaalde plekken weinig verlichting. Je doet er goed aan om een zaklamp mee te nemen, anders is de kans aanwezig dat je je guesthouse niet gelijk vindt…

Over Ella Rock had ik al veel gelezen. Zelfs een hele routebeschrijving kon ik op internet vinden. Om bij Ella Rock te komen, moest je eerst een stukje over de treinbaan lopen. Verboden natuurlijk, maar iedereen doet het.

Gelukkig rijden de treinen niet zo hard en hoor je ze van ver aankomen. Het scheelt dat er maar 2 treinen per uur langs komen. Ik had gehoord dat het mogelijk is om zonder gids naar boven te gaan. Na een tijdje kwamen we bij een plek waar veel locals stonden. Ze hadden bordjes opgehangen met ‘Ella rock, this way’. Alles om geld te verdienen. Wij trapten er niet in en liepen door, zoals in de routebeschrijving stond.

En toen begon het feestje… Het bordje waar we omhoog moesten, konden we nog wel vinden, maar de paden waren zo kronkelig en smal en verspreid, dat we op een gegeven moment niet meer wisten waar we heen moesten. Van de routebeschrijving was niets meer te bakken.

We kwamen een Frans stel tegen dat op weg was naar Ella Rock, maar ook duidelijk de weg kwijt was. Toen wij inmiddels onder de krassen zaten van het lopen door 2 meter hoog struikgewas, kwamen wij een lokale bewoner tegen die ons de weg wel wilde wijzen. Hélemaal gratis, want hij was geen gids. Maar ‘1000 roepies per persoon was wel genoeg’… Gelukkig heeft hij ons wel naar boven gebracht. Het was helemaal niet zo eenvoudig als wij dachten.

Little Adam’s Peak

Ella Rock is prachtig. Je hebt een fenomenaal uitzicht over de groene omgeving en je ziet Little Adam’s Peak er bovenuit steken. Na tientallen mooie foto’s hebben we zelf de weg terug gevonden.

’s Middags had ik een lekkere massage geboekt. Mag ook wel eens na al dat vele lopen en reizen.

Met zonsopkomst wilden we bij Little Adam’s Peak zijn, dus de wekker ging om 5.00 uur af. Toen we een stuk hadden gelopen, kwamen we erachter dat we de verkeerde afslag hadden genomen. Noooo! Die zonsopkomst konden we wel vergeten. Toen we de goede afslag hadden gevonden, leek deze te worden bewaakt door 5 honden.

Wij liepen zelfverzekerd door om niet te laten merken dat we bang waren (oké, vooral ik). De honden hebben de hele weg omhoog (en dat was minstens een half uur) grommend en blaffend om ons heen gedraaid. Wij waren ook echt de enige toeristen op dat moment. Eenmaal boven waren er nog meer mensen en konden we aan ze ontsnappen. Vanaf de top van Little Adam’s Peak had je wederom een prachtig uitzicht. Het was best een beetje steil en glad!

Omdat het nog vroeg was toen we terug kwamen in het dorpje, besloten we om naar de Nine Arch Bridge te gaan: een boogbrug waar de trein over rijdt. De trein rijdt 2 keer per uur langs. De tijden zijn wel bekend, maar het is toch goed timen. Leuk om te zien. Toen kregen we een idee. Waarom niet in de volgende trein stappen die óver de brug rijdt? Dus wij hebben snel een tuktuk gepakt naar station Demodara. Vanaf daar konden we de trein pakken naar station Ella, waarbij we dus over de Nine Arch Bridge zouden rijden. Hoppa!

Trein

Treinkaartje gekocht voor omgerekend 10 eurocent, in de trein gesprongen en vanuit de deuropening een prachtig filmpje gemaakt van toen de trein over de brug ging. Heel gaaf! Grappig dat je dan al die toeristen ziet staan waar je net zelf ook stond.

Na al dat klimmen en rennen was het tijd voor wat ontspanning. Het was bloedheet en we hadden wel zin in een duik in een zwembad. Maar ja, waar vind je die? Wij zaten immers zelf in een klein guesthouse waar je al blij was als de elektriciteit het 2 uur bleef doen. Op internet zijn we gaan zoeken naar een hotel met zwembad. Wij dachten dat het ontzettend druk zou zijn, maar er was niémand. Voor een paar euro mochten we de hele dag gebruik maken van het zwembad. Toppertje!

Birds paradise

De volgende dag stond de chauffeur van Birds Paradise op ons te wachten. Dit zou onze volgende slaapplaats zijn in Uda Walawe National Park. De kamer was eigenlijk een container met bed, waar je je de hele dag kon vermaken met muggen meppen. Het was weer ontzettend warm, dus het buitenzwembad was een fijne bijkomstigheid.

Er was nog een Nederlander in het ‘resort’ en met zijn drieën zijn wij ‘s middags in een jeep met gids op safari gegaan. Een jeep waar de gordels waren verwijderd en aangezien de gids als een idioot reed en de weg erg hobbelig was, was dat niet heel fijn. De safari zelf was leuk. Waterbuffels, krokodillen, zeearenden, adelaars, pauwen, kameleons en mooie vogels.

De olifanten kwamen zo dicht bij de jeep (1,5 meter) dat ik snel even een plekje naar achteren schoof. Na 4 uur kwamen we na een dodemansrit weer veilig (op een bijna-aanrijding met een pauw na) aan in onze container. Overal zaten zwarte vlekjes op de muren van het muggen slaan.

Dezelfde chauffeur die ons naar Uda Walawe bracht, heeft ons naar Tangalle gereden. Het was weer een dolle rit en op een gegeven moment heb ik hem dringend gevraagd of hij wat rustiger aan wilde doen.

Tijd voor het meest relaxte gedeelte van de reis: Vamos a la playa!

By: Carmen van Verseveld.

logo amanda travel lichter

Deze blogs zijn ook interessant

2 comments

Joke 23 juli 2018 - 12:18

Leuk geschreven. Zie sommige dingen al voor me.

Amanda 23 juli 2018 - 21:06

Ja dat heeft Carmen goed gedaan!